רקע הפסיקה
בית המשפט המחוזי (מרכז) דן פסק לאחרונה בסוגיית חריגה מהמשקל הכולל של המשאית הגוררת ("פול טריילר"). הדיון התמקד בשאלה: כאשר הגרור רתום למשאית, וכאשר המשקל של הגרור עולה על המותר, האם ניתן לאסור שימוש בגרור בלבד, או גם במשאית הגוררת?
נציין שבית המשפט המחוזי דן כאן בערעור על החלטת בית משפט השלום, ולפיה בוטל איסור שימוש מנהלי על גורר.
עיקרי פסיקת בית המשפט
בית המשפט המחוזי דחה את הערעור ופסק שניתן לראות בגורר וגרור כרכב מחובר אחד, ובלבד שההתייחסות לכך תהיה הן בסוגיית המשקל והן בסוגיית איסור השימוש.
הנחיות לאיסור שימוש במקרי חריגת משקל
- כאשר קיימת חריגת משקל בגורר, יש להשבית את הגורר
- כאשר קיימת חריגת משקל בגרור, יש להשבית את הגרור
- כאשר יש חריגת משקל ברכב מחובר (הכולל גורר וגרור גם יחד), יש להשבית את הגורר והגרור גם יחד
הגבלות על איסור השימוש
כאשר החריגה היא רק בגורר או רק בגרור, ללא חריגה במשקל הכולל של הרכב המחובר, אין מקום להשבית את החלק שלא הייתה בו חריגת משקל.
הגדרת חריגת משקל
כל זאת בכפוף לכלל לפיו חריגת משקל הינה כאשר עסקינן במשקל עודף של 15% ומעלה.
סיכום הפסיקה
בשורה התחתונה: כאשר יש חריגת משקל ברכב מחובר, הכולל גורר וגרור, יש להשבית את שניהם. כאשר החריגה היא רק בגורר או רק בגרור, ללא חריגה במשקל הכולל של הרכב המחובר, אין מקום להשבית את החלק שלא הייתה בו חריגת משקל.