מהפכת אכיפת משקל משאיות בישראל כל מה שחברות הובלה חייבות לדעת
המציאות החדשה באכיפת משקלים ועומס יתר
לאחר שנים בהן כמעט ולא נראתה משטרה באכיפת חריגת משקל בכבישי ישראל, הוקם כוח משימה מיוחד המונה עשרות ניידות ייעודיות, עם תוכניות להגדלת מספר זה בקרוב.
הניידות מצוידות במערכות שקילה ניידות ומתקדמות המאפשרות:
- פריסה מהירה כמעט בכל מקום ובכל שעה.
- בדיקת עומס המשאית הכולל והמשקל על כל ציר/גלגל בנפרד.
- מערכת השקילה נכנסת בקלות בתא מטען של כל ניידת משטרה.
- אכיפה סביב השעון, בניגוד למגבלות שעות הפעילות של משרד התחבורה.
שינוי דרמטי נוסף:
חריגת משקל של 15% בלבד (במקום 30% בעבר) מחייבת עצירה מנהלתית של הרכב ל-30 ימים!
למה ניטור עומס יתר על משאית חיוני לעסק שלך?
המשמעות ברורה – משקל חורג הפך להרבה פחות "משתלם" מאשר בעבר, גם למי שנהג "לעגל פינות".
האכיפה המוגברת של המשקל המותר למשאית מכוונת להשיג מספר מטרות חשובות:
- שיפור הבטיחות בדרכים.
- שמירה על תשתיות הכבישים.
- הגנה על הסביבה.
- יצירת תחרות הוגנת בענף ההובלה.
כך עובדת האכיפה באירופה
באירופה קיימת מזה שנים מערכת אכיפה קפדנית ויעילה לטיפול בעומס יתר במשאיות, המופעלת על-ידי המשטרה ורשויות הכביש וכוללת:
שלב 1: סינון ראשוני אוטומטי
- מערכת שקילה בתנועה במהירות גבוהה (High Speed Weight In Motion). פסי שקילה הטמונים בכביש מודדים משקל משאית כולל, משקל על כל ציר ומהירות.
- דיוק של ±5% (אינו מספיק לאכיפה משפטית אך מספק לסינון ראשוני).
- הפניית משאיות חשודות לעמדת שקילה מדויקת באמצעות שלטים אלקטרוניים.
שלב 2: עמדת שקילה ניידת
- ממוקמת במרחק מאות מטרים בנתיב שירות ייעודי.
- יכולה להיות קבועה (מאזני ציר שקועים) או ניידת (זוג מאזני גלגל ושטיחי איזון).
- מאפשרת עיכוב משאיות במקום עד לתיקון החריגה.
הבדל משמעותי באכיפה בין אירופה לישראל:
באירופה, משאית החורגת מהמשקל המותר ולו בציר בודד אחד, מעוכבת במקום עד לתיקון החריגה. בנוסף מוטלים קנסות כבדים על הנהג וחברת ההובלה, במידה וחברת ההובלה צברה עבירות על עומס היא מוזמנת לשימוע ומוטלים עליה קנסות כבדים.
בבריטניה, למשל, קנס על חריגת משקל יכול להגיע עד ל-5,000 ליש"ט לכל ציר בחריגה!
הפתרון: מערכות שקילה על-גבי משאית (OBW – On Board Weighing)
לאור האכיפה, יותר מ-85% מרכבי המשא מעל 3 טון בבריטניה מצוידים במערכות שקילה על משאית, המאפשרות:
- מדידה בזמן אמת של המשקל על כל ציר והמשקל הכולל.
- העברת נתונים למערכות ניהול צי ( אצלנו: איתוראן, פוינטר וכדומה).
- ייעול ההובלה והידוק הפיקוח על המטענים ועל הנהגים.
סוגי מערכות לשקילת משאיות שונות:
1. מערכות למשאיות עם כריות אוויר
החלופה שמגיעה עם חלק מהמשאיות החדשות (בתשלום נוסף) מספקת דיוק של כ-10%, שאינו מספק, כאשר המשטרה מאפשרת סטייה של פחות מ-5% בלבד.
2. פתרונות מתקדמים לניטור עומס יתר
חברת VPG-Onboard האנגלית, עם ניסיון של יותר מ-40 שנה בתחום, פיתחה מערכות יעילות, אמינות במחיר משתלם:
מערכות בדיוק גבוה במיוחד:
מבוססות מתמרים למשאית מסוג מתמרי עומס (load cells) עם דיוק טוב מ-0.5%,
מאפשרות אפילו מכירת סחורה ישירות מהמשאית (דרושה מערכת מאושרת למסחר ע"י משרד הכלכלה).
מערכות ניטור עומס:
מבוססות מתמרי לחץ לכריות אוויר או מתמרי זווית (Inclinometer) עם דיוק טוב מ-2.5%±.
מערכות ייעודיות:
פתרונות לשקילת כף שופל ומתמרים מיוחדים לציוד מחצבות.
יתרונות מערכות ניטור עומס מובנות על-גבי משאית:
- משקל זניח – קילוגרמים בודדים בלבד, לא פוגע במשקל הפנוי להעמסה.
- התקנה מהירה תוך שעות ספורות.
- מתאימות לכל סוגי המשאיות והטנדרים, כולל פול טריילר (כריות אוויר וקפיצי עלים).
- אינן דורשות התערבות במכללי הרכב מלבד חיבור לחשמל.
- אפשרות לחיבור מדפסות, צופרים ומערכות התרעה נוספות.
בשנים האחרונות הותקנו בישראל מאות מערכות ניטור עומס יתר בחברות הובלה, באמצעות חברת "גיל-און שיווק", הנציגה הרשמית של קונצרן VPG בישראל.
סיכום
עם החמרת האכיפה והקנסות הכבדים על משקל חורג, התקנת מערכת שקילה על-גבי משאית אינה מותרות אלא הכרח כלכלי לכל חברת הובלות המבקשת לעבוד ביעילות וללא הפתעות יקרות. ההשקעה החד-פעמית חוסכת סיכונים משמעותיים לאורך זמן ומונעת נזקים כבדים הנובעים מהפרת תקנות המשקל המותר למשאית.