אכיפת משקל יתר במשאיות
לאחר שנים בהם כמעט ולא פגשנו משטרה בכבישי ארצנו, נוסף מאפריל 2017 כח משימה מיוחד לאכיפת חוק, למשאיות המונה כרגע 20 ניידות, כשהתוכנית היא להכפיל מספר זה.
הניידות יצוידו בחלקן במאזני אכיפת משקל ניידים שיאפשרו פריסה מהירה ובדיקת משקל משאיות, אפילו משקל על כל ציר / גלגל בנפרד.
שלא כמו המאזניים של משרד התחבורה שזקוקים לעגלה, למנוף ולמקומות פריסה קבועים, המערכות החדשות נכנסות לתא מטען של ניידת משטרה וניתנות לפריסה ידנית מידית, בכל מקום ישר, ללא צורך במנופים וגנרטורים. כמו-כן, עבודת המשטרה הינה סביב השעון ברוב ימות השנה, כך שבניגוד למצב היום – ביקורות משקל יתכנו בכל מקום ובכל עת.
בנוסף, התבשרנו שהחל מ 05/01/2018 חריגת המשקל המחייבת עצירה מנהלתית של הרכב ל 30 ימים, הוקטנה מ30% ל 15%.
לאור האמור, העמסת יתר תהיה הרבה פחות "משתלמת" מאשר בעבר, גם לאלו שנהגו "ליישר פינות".
ברוב מדינות אירופה, ישנה הקפדה רבה על העמסה נכונה של רכבים, מבחינת משקל ומבחינת חלוקה שווה של העומס בין צירי הרכב, כשהסיבות הן בטיחות, שמירה על תשתיות הדרך, הגנת הסביבה ועידוד תחרות הוגנת בין מובילים מהארצות אירופה השונות....
הקפדה זו באה לביטוי, באכיפה מאסיבית לא רק של כוחות משטרה, אלה גם של "רשויות כביש" או מפעילי כביש (כדוגמת חב' כביש 6 אצלנו).
האכיפה מתבצעת בשני שלבים:
- סינון ראשוני אוטומטי ע"י מערכת שקילה בתנועה במהירות גבוהה הנקראת High Speed Weight In Motion ומגיעה לדיוק של ± 5% שאינו מספיק לאכיפת חוק, המתבצע ע"י מערכת של פסי שקילה הטמונים בתשתית הכביש ומספקים חיווי לא רק על משקל המשאית והמשקל על כל אחד מהצירים, אלה גם על מהירות הנסיעה.
משאיות חשודות בעומס יתר מופנות ע"י שלט הכוונה אלקטרוני לעמדת שקילה סטטית (נהגים המתעלמים מהוראת השלט נכנסים לרשימת נמלטים מהחוק וצפויים להעצר בכל רגע).
- עמדת שקילה סטטית לצורכי אכיפה חוקית- ממוקמת במרחק כמה מאות מטרים מהמערכת האוטומטית בנתיב שרות מיוחד, המאפשר לאנשי האכיפה לבצע את משימתם בבטיחות ואף לעצור משאיות במקום עד לתיקון הליקוי המערכת יכולה להיות קבועה- מאזני ציר שקועים בכביש או ניידת- זוג מאזני גלגל ו4 שטיחי איזון.
באירופה, משאית החורגת מהמשקל המותר ולו על ציר בודד בלבד, שלא כמו אצלנו, מעוכבת במקום עד לתיקון החריגה- דבר שמעודד עוד יותר את ההקפדה על בטיחות ההעמסה. בנוסף מוטלים קנסות על הנהג ועל חברת ההובלה, כשזאת האחרונה מוזמנת לשימוע.
הקנס המוטל על חריגת משקל בבריטניה, יכול להגיע עד ל 5000 ליש"ט לכל ציר בחריגה, דבר שהביא למצב בו מעל ל 85% מרכבי המשא מעל ל 3 טון, מצויידים במערכת שקילה מובנית, מערכות אלו הידועות בשם On Board Weighing-OBW.
מערכות OBW מאפשרות לנהג לדעת בכל רגע נתון מהו המשקל המועמס על כל ציר מצירי המשאית ומהו המשקל הכללי. נתון זה ניתן להעבירו בזמן אמת למערכות ניהול צי רכב (איתוראן, פוינטר וכד') וכך ליעל את ההובלה ולהדק את הפיקוח על המטענים.
במשאיות בעלות תקן יורו5-6, בעלות כריות אוויר, ניתן (בתוספת תשלום) לקבל חיווי משקל ברמת דיוק של 10%, שאיננה מספקת, כי הסטיה שהמשטרה מאפשרת בפועל, פחותה מ 5% דבר המייתר מערכות אלו. כמו-כן במידה והמשאית מצויידת בעלי קפיצים, המערכות הנ"ל לא יכולות לתת פיתרון.
אם בעבר התקנה של מערכת שקילה על גבי משאית הייתה עניין מסובך, יקר שגרע מהמשקל האפקטיבי הניתן לשאת, משקל המערכות החדשות הוא קילוגרמים ספורים ותוך מספר שעות ניתן להתקין אותם בכל סוגי המשאיות והטנדרים (כריות אוויר וקפיצי עלים) ללא התערבות במכללי הרכב מלבד חיבור לחשמל.
המערכת מורכבת מחיישני זווית דיגיטליים המודבקים על הקפיצים ו/או על סנסורים המודדים את לחץ האוויר הרגעי בכריות האוויר ומבקר שקילה דיגיטלי המותקן בתא הנהג.
לבקר השקילה ניתן לחבר מדפסות, צופרים ומערכות חשמליות שונות הנכנסות לפעולה עם הגעה למשקל סף שנקבע.
כאמור, ניתן לחבר את בקר השקילה למערכות ניהול צי רכב וכך להדק את הפיקוח על תנועת המטענים בחברה.
בשנים האחרונות פיתחה חברת VPG-Onboard מאנגליה, אשר לה ניסיון של יותר מ 40 שנים בתחום השקילה ע"ג רכבי משא, מערכות יעילות, אמינות ובעלות תג-מחיר כלכלי נוח.
מערכות אלו מתחלקות ל 2 סוגים עיקריים:
- מערכות מבוססות על מתמרי עומס (load cells) ברמת דיוק טובה מ 0.5% ואפילו ברמת דיוק חוקית למסחר, המאפשרת מכירת סחורה ישירות מהמשאית.
- מערכות מבוססות על מתמרי לחץ לכריות אוויר / מתמרי זווית Inclinometer)) ברמות דיוק טובה מ 2.5%.
בשנתיים האחרונות, בעקבות דרישות בטיחות ואף מהצורך לניצול מיטבי של ציי רכב, הותקנו בארץ מערכות כאלו לשביעות רצונם של לקוחות בתחומי ההובלה הכבדה והאקולוגיה, ע"י חברת "גיל-און שיווק" המייצגת את קונצרן VPG.