חידושים בתחום ניטור עומס יתר במשאיות 

העמסת יתר של  רכבי משא מהווה בעיה בטיחותית משמעותית וזאת בנוסף לנזקים הנגרמים לתשתיות ולאיכות הסביבה.

ע"פ מחקר עדכני משנת 2014 שהוזמן ע"י האיחוד האירופי ( EC)  לצורך עדכון דירקטיבת המידות ומשקולות, אחד מכל שלושה כלי רכב שנבדקו היה מועמס  במשקל יתר שבין 10-20% מהמשקל המותר.

למשאיות המועמסות במשקל יתר, השפעה שלילית על הבטיחות בדרכים, על שחיקה מוגברת של תשתיות הדרך, על איכות הסביבה ואף על התחרות ההוגנת בשוק ההובלה.

עקב זאת, האיחוד האירופי העמיד בראש סדרי העדיפות שלו, את שיפור האכיפה בתחום. בתיקון המוצע לדירקטיבת המידות והמשקולות 96/53 / EC, הוועדה מציעה הקלה בתקנות המשקל המקסימלי המותר לכל סוג משאית, אך בכפוף לשיפור האכיפה בתחום המשקל.

הוועדה ממליצה על שני סוגי פתרונות טכנולוגיים להגברת האכיפה: מערכות ניטור משקל מובנית על משאית (On-Board Weighing - OBW)  או מערכות שקילה בתנועה בכבישים (Weigh-In-Motion -WIM).

שני סוגי הפתרונות זמינים כעת ומאפשרים פיקוח וניטור  קפדניים של כלי רכב החשודים בהפרות משקל תוך כדי תנועה.

מערכות WIM הינן מאזני גשר המשולבים בכביש השוקלים את הרכב תוך כדי נסיעתו מעליו. הם משלבים את השקילה עם מערכת זיהוי לוחית הרישוי (LPR) ותקשורת אלחוטית למוקד.

ע"י שימוש במערכות WIM ניתן לנטר ו"לסנן"  משאיות החשודות בעומס יתר ובעזרת שלטי הכוונה להפנות אותם לתחנות שקילה מדויקות, בהן יבדקו ובמידת הצורך  יורדו מהכביש עד לתיקון החריגה וזאת בנוסף לקנס שיושת על הנהג.

כדי להגיע לאכיפה אפקטיבית בשימוש ב WIM, יש להתקין מערכות רבות  בנקודות שונות שימנעו את האפשרות לעקוף אותן, כשמחירה של מערכת WIM  אחת, הינו מעל ל 100,000€ לאתר, והן דורשות תחזוקה שוטפת מרובה לשמירה על תקינותן.

מערכות שקילה OBW קיימות בעולם למעלה מ- 40 שנים ומבוססות על שקילת המטען על המשאית, במקום על מאזני גשר. מערכות אלו פופולריות באמריקה ובאירופה, בתחומים שבהם טעינת המשאית או פריקתה מתבצעים באתרים אקראיים, כמו איסוף אשפה וגזם, עבודות עפר, חקלאות, יערנות, תשתיות (חשמל, מים, ביוב).

מערכות OBW מבוססות על סנסורים קטנים המשולבים על מרכב המשאית או מערכת המתלים, קלים במשקל וקלים להתקנה. המערכת מאפשרת שקילת המשאית בזמן העמסתה ברמות דיוק טובות מ2.5%.

ע"י קישורן למערכות ניהול צי רכב כדוגמת פוינטר, איתורן, טרפילוג ודומיהן, ניתן לשדר את נתוני המשקל  לגוף המפקח, ו/או למרכז הבקרה של צי הרכב. מחיר המערכות  נע בין 2000-4000€, בהתאם לסוג המשאית.

התקנת מערכות OBW  על כלי רכב מסחריים מעל 3.5 טון, לא רק שתאפשר פיקוח מרבי, אלא תאפשר גם לנהג לדעת בכל רגע נתון, מהו המשקל המדויק שהועמס עליו ואת המשקל על כל ציר, דבר שיתרום לבטיחותו האישית ובטיחותם של שאר משתמשי הדרך.

רמות הדיוק המושגות במערכות OBW המותקנות ע"י יצרני המשאיות ע"פ תקני  Euro5 ו-  Euro6, הינן סביב 10%± והן אינן מספקות את הרמה הנדרשת ע"פ התקנות שהיא כאמור 2.5% ± וכדי להגיע לדיוק זה יש להתקין מערכות ייעודיות כדוגמת המערכות המיוצרות ע"י חברת VPG PM-Onboard האנגלית.

UA-98368690-2